CAWI to skrót od nazwy Computer Assisted Web Interview, co oznacza wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony www. Innymi słowy jest to metoda zbierania danych i informacji, w której respondent wypełnia ankiety w formie elektronicznej.
Obecnie rynek badań CAWI rozwija się bardzo dynamicznie. W 2015 roku udział osób badanych metodą CAWI stanowił 36% wszystkich badań1 i był to największy kawałek tortu badawczego (przy wzroście w stosunku do poprzednich lat).
Aż 23,5 miliona Polaków korzysta obecnie z Internetu!2 Co oznacza że już blisko 70% polskiej populacji jest obecnych w cyfrowym świecie.
Jak wynika z badań3 wciąż więcej osób korzysta z Internetu w komputerach (ponad 22 mln internautów), ale rynek mobile (smartphony i tablety) wzrasta (ponad 17,5 mln).
Metodą CAWI łatwiej jest dotrzeć do osób z grup, które częściej korzystają z Internetu - to oczywiste. Zatem tą metodą łatwo jest realizować badania na osobach w wieku 15-64. Penetracja wśród osób w wieku 65+ jest zdecydowanie niższa.
Zdecydowana większość Internautów to hard-userzy - blisko 85% z nich korzysta z Internetu codziennie lub prawie codziennie.
Przy zbieraniu danych metodą CAWI dane pobierane są z serwera i przekazywane w dowolne miejsce, w którym obecnie przebywa respondent - pod warunkiem, że jest podłączony do Internetu. Dane zapisane w przeglądarce przesyłane są z powrotem na serwer, gdzie są zapisywane.
Stosowane przez Instytut Badań Pollster autorskie oprogramowanie zapewnia zachowanie właściwej kolejności zadawanych pytań, weryfikuje też na bieżąco poprawność logiczną wprowadzanych przez respondenta danych, przekazując mu informację zwrotną - nasi respondenci mogą czuć się w pełni zaopiekowani :)
CAWI to metoda odpowiednia do wielu rodzajów badań internetowych. Instytut Badań Pollster oferuje badania on-line na platformie dedykowanej wsparciu projektów badawczych w zakresie:
oraz inne badania, indywidualnie uzgodnione z Klientem.
Instytut Badań Pollster oferuje wyżej wymienione badania jako panel CAWI lub CAWI RTS. Podczas badań na własnym panelu badawczym Reaktor Opinii panelistom wysyłane są zaproszenia do badania bezpośrednio na adres mailowy.
Badania CAWI RTS to badania przeprowadzane bezpośrednio na witrynach internetowych - respondentom-użytkownikom danej strony www wyskakuje okienko (pop-up) z ankietą do wypełnienia.
1respondenci wg typu kontaktu, Rynek badań w roku 2015, Ankieta wypełniona przez firmy badawcze n=51, PTBRiO, marzec 2016
2w wieku 15+, NetTrack, maj 2016 r.
3NetTrack, maj 2016 r.
4w przypadku panelu Reaktor Opinii